Predvianočné stravovanie

Každý nový rok si sľubujete pevnú vôľu, neprejedanie sa a Vianoce bez stresu, no akosi to nie a nie fungovať? Skúste ísť na to tentokrát rafinovanejšie, zato bez cukru, s dôsledným plánom a železnou pravidelnosťou. Že to nie je nič nové? Presne tak, ale kto to dodržiavame spôsobom, ktorý by nám zaručil sviatky v pohode po všetkých stránkach? Ruku na srdce, veľa nás nie je. A práve preto si to dnes dáme na papier, ktorý to nielen znesie, ale v správnu chvíľu aj pripomenie.

Ako mať vianočnú pohodu na tanieri, v žalúdku aj v domácnosti?

Slávnostný šalátový bufet

Zdroj obrázku: Archív Trikostrav

 

reklamný timing – správne časovanie je viac ako dôležité a to nielen pri zavádzaní vianočných reklám do éteru, ale hlavne v správnom stravovaní. A hoci októbrové masírovancie vianočné kampane neschvaľujeme, predsa len sa dá ich včasným spustením čosi priučiť. Váš predvianočný plán by totiž mal začať presne tu – v októbri. Čím skôr si totiž určité veci naplánujete a zaužívate, tým ľahšie zvládnete predvianočný stres, ktorý má na vaše stravovanie a hlavne trávenie väčší vplyv ako by ste si mysleli.

jesenné odľahčenie – okrem toho je jeseň vhodným obdobím na odbúranie toxických látok nahromadených letným žúrovaním. Čím skôr odľahčíte organizmus tešiaci sa na slávnostné vianočné menu, tým ľahšie ho potom strávite.

železná pravidelnosť – v stravovaní je presne to, čo potrebujú nielen bábätká, ale aj nad limity zaberajúci dospelí. Stravujte sa vždy v rovnakom čase a nepovoľujte ani tesne pred Vianocami. Počas sviatkov to už bude horšie ustriehnuteľné, no vďaka vypestovanej pevnej vôli určite zvládnuteľné viac ako po iné roky.

pohoda za každých okolností ­– príjem potravy by mal prebiehať v určitej pohode, bez ohľadu na okolo valiaci sa stres či už pracovný alebo vianočný. Svoju pohodovú ulitu si preto noste vždy so sebou a neváhajte ju používať – skutočne používať, pri každom stravovaní. Inak sa totiž správa potrava prijatá v príjemnom prostredí, postupne a pomaly ako veci nahádzané do kotla za behu a pri riešení telefonátov.

pohyb každodenný – trávenie nie je trápenie v prípade, že všetko v organizme funguje tak ako má, k čomu je nevyhnutná aj pravidelná dávka pohybu. Nečudujte sa, že vaše črevá sú lenivé, keď poznajú len pohyb prichádzajúci zo žalúdka. Klikanie myšou, beh očami po monitore a vyťukávanie smsiek sa za pohybovú aktivitu nerátajú. Okrem predvianočného behania po obchodoch si preto zapíšte do rozvrhu aj formy osožného pohybu, ktoré okrem čriev rozhýbu aj iné orgány, veď organizmus funguje ako celok. A oddychovať predsa budete cez Vianoce.

Pokiaľ splníte aspoň časť vašich jesenných predsavzatí, pred Vianocami nielenže stihnete obehať viac ako zvládne vaša peňaženka, napiecť bezbolestnejšie ako po iné roky, ale vďaka dobrému plánu a jeho dodržiavaniu budete mať dostatok času a energie aj na svojich najbližších, čím získate iný pohľad či nadhľad a konečne si sviatky užijete v pohode. A preto sa skutočne oplatí začať už oveľa skôr :).

tk